Kampen mot kroppsideal runt om i världen

I Londons kollektivtrafik förbjuds nu reklam som visar upp ett negativt kroppsideal. Sadiq Khan, som är borgmästare, hade som en del i sitt valmanifest att förbjuda reklam som uppmuntrar ohälsosamma och orealistiskt kroppsideal

”– Som far till två tonårsflickor är jag väldigt orolig för den här typen av reklam som kan förnedra människor, särskilt kvinnor, och göra att de skämms över sina kroppar. Det är hög tid att det här får ett slut, sa Sadiq Khan till BBC.”

Den norska staden Trondheim har också förbjudit reklam som kan uppmuntra till ett orealistiskt och ohälsosamt kroppsideal. De vill nämligen inte ha annonser med retuscherade bilder som ger en negativ bild av kroppen, de röstade fram det här i maj 2016.

Kommunalrådet Ottar Michelsen från Sosialistisk Vensterparti menar att det är viktigt att man vet vilket budskap man sprider!

Han sa då:

”– Vi måste tänka igenom vilken typ av reklam vi är med och sprider. Vi vill inte vara med och sprida reklam som bidrar till en ökad kroppspress, sa han till norska NRK.” 

I Frankrike har de tagit ett hårdare tag om modeindustrin i landet, det var 2015 som de införde en ny lag som helt enkelt förbjuder modehusen att anlita för smala modeller för att då hjälpa till i kampen mot de sjuka och snedvridna kroppsidealet. Men om modehusen nu skulle göra detta ändå och skita i vad lagen säger. Jo då är straffet fängelse och böter upp till 75 000 euro. De får helt enkelt inte anlita modeller med ett BMI under 18 och en kvinna som är 175 cm måste då väga minst 55 kg för att ha ett BMI över 18 då.
Även i Israel har det en liknande förbud, redan 2013 införde de det nya förbudet. Det förbudet innebär att man inte får anlita för smala modeller. Då parlamentet reagerat på att modeller varit magra och undernärda. De införde också en ny lag som säger att modellerna måste ha ett på BMI minst 18.5 och till och med ett läkarintyg som måste användas.
”– Att vara vacker betyder inte att man ska vara undernärd, skönhet borde inte vara anorektisk, sa israeliska politikern Rachel Adato.” 
Nu vill jag att Sverige ska ta efter detta, att vi ska ha en lag mot sexistiskt reklam och vara med i kampen mot kroppsidealet. Klädkedjor som H&M och Lindex har kritiserats för användandet av för smala modeller och anmälningar till Reklamombudsmannen har gjorts. Feministiskt initiativ vill att en ny lag mot könsdiskriminerande reklam ska införas. Sverige ta efter vad London, Trondheim, Frankrike och Israel har gjort!
#fuckideal
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s