Samhället måste ta sitt ansvar

Idag är den smala kvinnokroppen ett ideal för kvinnor och unga tjejer. Smala ben, stora bröst, thigh gap och magra midjor. Ideal som leder till att allt för många tjejer hamnar i tankar om att ha den där sjukligt smala kroppen.Som tillslut kan leda till att en del unga tjejer svälter sig själva för att få den kvinnokroppen som dagens samhälle har skapat, ett sjukligt kroppsideal för kvinnokroppen.

Samhället måste börja ta sitt ansvar, samhället försöker forma unga tjejer till något sjukt. Till något dåligt! Genom reklamplanscherna vi ser när vi går genom centrum. Genom reklamfilmerna vi ser på tvn. På sociala medier. I tidningar. Överallt.

På en plats som man kanske påverkas mest på är väl ändå i en klädbutik, det gjorde iaf jag när jag var yngre. Jag kände mig ful och tjock när jag försökte hitta kläder men inget passade mig.  Men det var ju inte mig de var fel på det är klädbutikerna, de som gör kläderna och samhället som har skapat detta ideal.

För 1 år sedan började H&M tydligen ta bort H&M+ från vissa butiker runt om i landet och deras argument är att det är inte ”lönsamma” de kläderna säljer då inte tillräckligt mycket och då ser inte H&M någon anledning att ha dem kvar. HÄR kan ni läsa inlägget. Alltså vill inte H&M att ha tjocka kunder i sina butiker. Det är de jag uppfattar de som när jag läser inlägget!

#fuckideal #fuckperfection

 

 

 

 

Kommentera

