”Min dotter är tjock – kan vi prata om det?”

Denna artikel från aftonbladet är de sjukaste jag läst på länge, kortfattat är det en pappa som skriver om hur han på ett smidigt sätt ska berätta för hans nioåriga dotter att hon är tjock och igenom hela artikeln påpekar pappan hela tiden om hans dotters vikt. Att en nioåring ska behöva fokusera på hennes vikt är helt sinnessjukt för ett barn ska inte behöva tänka på såna saker.

Ni får läsa hela artikeln här:

 http://www.aftonbladet.se/debatt/article23490355.ab

 

Varför jag tar upp den här artikeln är för att jag fick höra när jag var barn att jag borde gå ner i vikt, mest från skolsjuksköterskan fick jag höra detta, på grund av att jag var lite större än de andra i min klass. Men de sjuka är att när jag kollar på bilder från när jag var liten är jag inte ”tjock” och jag fattar inte hur en skolsjuksköterska som jobbar på en skola säger en sån sak till ett barn. Jag hade sån ångest över hur jag såg ut, pga hennes ord att jag borde gå ner i vikt och än idag kan jag få ångest om jag äter ”fel” saker, jag jämnförde mig alltid med de andra i min klass och undrade varför de var ”smala” och jag var ”tjock”. Jag skämdes över att jag var större än dem. Jag skämdes över min egen kropp!

I denna blogg kommer jag ta upp saker som har med ”kroppsidealen” att göra. Typ frågor som: Leder dagens ”kroppsideal” till psykisk ohälsa? På vilket sätt påverkas vi människor av dagens kroppsideal. Ja, jag kommer prata om det som har med ”kroppsidealet” att göra, dela olika artiklar inom detta ämne och jag kommer säkert dela med mig av mina egna upplevelser och erfarenheter.

Jag personligen hatar ”kroppsidealet” och det är ett ämne som irriterar mig så mycket. Jag brinner så otroligt mycket för detta ämne och vill döda ”kroppsidealet” då jag tycker det inte för något gott med sig och med egen erfarenhet kan jag säga att det bara gör en osäker i sig själv, men det är lite av vad jag tänker och tycker. Jag skulle kunna sitta i timmar och läsa och skriva om detta ämne men nu ska jag sluta innan detta inlägg blir för långt.

 

#fuckideal #fuckperfection

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

